A Magyar Tudományos Akadémia (MTA) négyéves, kétszázmillió forintos kutatási programot indít az iskolai szakmódszertan tudományos megalapozására.
Az MTA szakmódszertani programjának lényege, hogy tudományos vizsgálatok alapján adjon választ arra, mit és hogyan tanítsanak a tanárok – írja közleményében az akadémia.
A négyéves szakmódszertani kutatási program keretösszege kétszázmillió forint, egy-egy pályázat évi húszmillió forintot nyerhet el. A program vezetésére Patkós András akadémikust kérte fel Lovász László akadémiai elnöke.
Az MTA olyan kutatásokat támogat, amelyek tudományos igénnyel alapoznak meg komplex tanítási módszereket függetlenül attól, hogy teljesen új, vagy a magyar módszertani hagyományokra építő módszerekről van-e szó. A program másik célja a tudásátadás pedagógiai szemléletének és módszereinek megújítását célzó kutatások gyakorlati megvalósítása.
Fontos szempont továbbá a segédletek megírása, elkészítése, ilyenek például a tankönyvek, az e-tananyagok, a vizualizált tanegységek, valamint az is, hogy a pályázó a kísérleti helyeken vezesse be a szakmódszertani programot, és vizsgálja a gyakorlati megvalósítás hatékonyságát, eredményességét.
A pályázónak, illetve munkacsoport-vezetőnek munkacsoportot kell létrehoznia, és a csoport munkájába a közoktatásban oktató, gyakorló pedagógust kell bevonnia.
Ennek előfutára volt az a 2014 októberében lezárult pályázat, amelyben egy éven át 15 kutatási tervet támogatott ötvenmillió forintos keretből az MTA. Akkor a kiírásra 88 pályamű érkezett, a nyertes kutatócsoportok többek között az Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Karán (ELTE TTK), az MTA Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézetben, a Nyugat-magyarországi Egyetemen, a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Karán, a Semmelweis Egyetem Genetikai, Sejt- és Immunbiológiai Intézetében, valamint a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetében működnek. A 15 lezárt kutatás eredményeit március 24-én szakmai konferencián mutatják be az MTA Székházában.